Darko Kelemen nastavlja obnašati dužnost ravnatelja Toplica Lipik i u sljedećem četverogodišnjem mandatnom razdoblju. Po struci diplomirani pravnik, ravnatelj Kelemen već dvanaest godina obnaša vodeću dužnost lipičke specijalne bolnice za medicinsku rehabilitaciju, čiji je zaposlenik punih trideset godina, još od vremena kad je na njezinu čelu bio pokojni dr. Ivica Šreter.
Uoči početka njegova četvrtog mandata na mjestu ravnatelja, s Darkom Kelemenom smo razgovarali o onome što je dosad učinjeno, o trenutnom stanju, strukturi pacijenata i zaposlenika, aktualnim investicijama, kao i o budućim planovima.
Toplice Lipik već izvana su privlačne i ugodne oku što će prvo primijetiti svaki slučajni prolaznik. U obnovu bolničkih kapaciteta uloženo je preko 70 milijuna kuna, nema objekta u kojeg nismo taknuli, a uvjeti smještaja i liječenja kontinuirano su se podizali na konkurentnu razinu.
Poticanjem školovanja i usavršavanja izrazito smo popravili kadrovsku strukturu. Kontinuiranim povećanjem broja zaposlenih postali smo najveći kolektiv na području Lipika.
Pozicionirali smo se kao četvrta specijalna bolnica u Hrvatskoj po vrijednosti ugovora s HZZO-om, postali vodeći u rehabilitaciji oboljelih od multiple skleroze i definirali našu orijentaciju kao regionalnog neurorehabilitacijskog centra.
Tržišni prihod povećan je više od tri puta i danas sudjeluje s 20 % u ukupnom poslovnom prihodu Toplica, a privatnici sa 47 % svih gostiju Toplica. Registrirali smo djelatnost zdravstvenog turizma.
Ovog ljeta započeta je realizacija projekta Terme Lipik s kojim ćemo dobiti tako potreban medicinski welnesss s još jednim bazenom i najljepši lječilišni perivoj u Hrvatskoj.
Napravili smo i druge projekte koje ćemo nuditi MIZ-u, a posebno EU fondovima, od čega bih izdvojio projekt izgradnje Fontane kao hotela s bazenom i restoranom.
Toplice Lipik izgrađuju se kao prepoznatljiva i ugledna regionalna rehabilitacijska ustanova, a što je potvrdila i društvena zajednica nagradama grada Lipika 2011. i županije 2020.
Da nije pandemije mi bismo imali punu financijsku i poslovnu stabilnost, osigurana sredstva za projekt Terme i nastavili bi s razvojem te daljnjim investiranjem u opremu, kadrove i objekte. Veliki gubitak u poslovanju 2020. i potrošen višak iz prijašnjih godina, isključiva su posljedica epidemije.
Pandemija i dalje traje, negativni trendovi, nastavljeni su i u prvom kvartalu ove godine. Unatoč popravljanju situacije u zadnjih par mjeseci i dalje ne poslujemo pozitivno, napinjemo se da isplatimo obveze prema dobavljačima i radnicima, a posebno nam je potreban veći tržišni prihod. Preduvjet normalnog poslovanja je zaustavljanje pandemije i time mogućnost ispunjavanja ugovora s HZZO-om i rast tržišnog prihoda. Stoga bi bilo neodgovorno zaključiti kako je sve normalno, a o četvrtom valu pandemije pričaju i mala djeca.
Nažalost, za razliku od općih bolnica kojima je država više puta doznačavala novčanu pomoć, mi te pomoći nismo dobili. Unatoč poduzetim mjerama racionalizacije i štednje sve teže dišemo i nužna nam je pomoć države i županije čim prije.
U oba slučaja ne radi se o propustu Toplica nego onih koji su tumačili prava liječnika odnosno radnika. Kad su objavljena stajališta Vrhovnog suda, bilo je neupitno da ćemo izgubiti sporove. Nisam želio zavlačiti postupke i stvarati enormne sudske i odvjetničke troškove u sporu kojeg ćemo izgubiti, a s druge strane zakidati liječnike i radnike u njihovim pravima. Zbog toga smo odustali od žalbi i po liječničkim tužbama u prosincu i siječnju isplatili skoro 800.000 kuna, tad smo još imali dovoljno sredstava. Mislili smo kako će nam država to refundirati, nažalost, u državnom proračunu osigurano je nešto sredstava za refundaciju, no ni izbliza koliko je potrebno, do danas ništa nismo dobili.
Što se tiče osnovice plaće, gotovo svi radnici su tužili. Unatoč upitima, od nadležnih (Ministarstvo zdravstva i županija) nisam dobio odgovor kako postupiti. I u ovom slučaju ocijenio sam da je za ustanovu najbolje rješenje ne upuštati se u spor. Time smo uštedjeli oko 400.000 kuna odvjetničkih i sudskih troškova, ali smo ekspeditivno dobili pravomoćne presude kojima smo opterećeni s oko 1,500.000 kuna glavnice, troškova i kamata.
I dok u većini bolnica sudski postupci još traju, daleko su od pravomoćnih presuda, a u nekima se sklapaju nagodbe s jednogodišnjom otplatom, mi ćemo radnicima isplatiti 100 % glavnice odmah, a kamatu iduće godine. Koliko mi je poznato, osim Toplica Lipik u Hrvatskoj nema zdravstvene ustanove, a posebno bolnice, koja je priznala potraživanja svih radnika zbog čega je doneseno 100 % pravomoćnih i izvršnih presuda, i to u tako ekspresnom roku.
Nažalost, novaca više nemamo, a od države imamo samo obećanje iz travnja da će se tražiti rješenje. Kako ne bismo bili blokirani i doveli u pitanje redovno poslovanje, podigli smo revolving kredit u poslovnoj banci i pristupili obračunu i isplati radnika kroz naredna dva mjeseca.
Zato mi je nedokučiva motivacija manjeg dijela radnika da, unatoč ovakvom protekcijskom ponašanju Uprave prema radničkim potraživanjima, traže sve odmah i ne pristaju na ikakve nagodbe. Mogu samo prouzročiti blokadu računa i neisplatu plaće, ne mogu vjerovati da im je to namjera.
Dakle, danas smo dužni oko 1,8 milijun kuna, na kredit možemo živjeti do srpnja iduće godine. Ako još uvijek stvaramo gubitke, pa i da poslujemo s nulom, a nitko nam ne pomogne, jasno je da će doći u pitanje isplata plaće.
Stacionarnim pacijentima i gostima pružamo sve usluge koje smo pružali i do sad. Zdravstveno turističke usluge ambulantnog tipa pružamo reducirano u skladu s epidemiološkim uvjetima.
Na vrhuncu epidemije nije se čekalo gotovo ništa. Danas smo puni sa HZZO pacijentima, posebno težim tako da se lista čekanja za stacionarno liječenje sve više produžava, trenutno je 2-3 mjeseca. Kad su privatni pacijenti odnosno zdravstveni turisti u pitanju još uvijek nismo u željenom opsegu, ali i ovdje se lista čekanja produžava. Lista čekanja za ambulantne kronične pacijente je oko 1,5 mjesec.
Općenito, najviše pacijenata je iz slavonskog bazena, posebno Brodsko-posavske županije, te susjednih županija i grada Zagreba. Kad se radi o multiploj sklerozi, pacijenti su prepoznali naša nastojanja i našu uslugu i dolaze iz svih krajeva Hrvatske, posebno bih spomenuo Primorsko-goransku županiju, Istru, pa čak i Zagorje.
Kad se radi o privatnicima, opet je Brodsko-posavska županija prva, ali tu su i Vinkovci, Zagreb, Sisak, Osijek, Bjelovar.
Sve važnije mjesto zauzimaju organizirane umirovljeničke skupine koje nam čine 15 % svih noćenja privatnika. Posebno bih spomenuo izvanrednu višegodišnju suradnju s umirovljeničkim udrugama Vukovarsko-srijemske županije (nekoliko grupa tijekom godine), Rijeke, Osijeka, Pitomače, a pojavljuju se udruge iz Zagrebačke županije. Širi se broj.
Kako sam već spomenuo, HZZO pacijenti su „brži“ tako da u prvih pola godine imamo 61 % HZZO pacijenata i 39 % tržišnih gostiju, a po broju noćenja odnos je 3:1 za HZZO pacijente. Znači, ovaj tržišni dio nam je u fokusu, njega moramo podići kako bismo došli do pozitivnog poslovanja. Oglašavamo se preko regionalnih radijskih i TV postaja, imamo akcije preko portala „Ponuda dana“, preko posebnih paketa, popusta u prosincu i siječnju, a ovih dana nam dolaze i branitelji preko Ministarstva hrvatskih branitelja.
Suradnja postoji od kako postoji Veteranski centar. DHV nam je višestruko značajan, u prvom redu kroz zdravstvene pakete gostima Doma, zatim kroz rezervirane bazenske termine i kroz dodatne rehabilitacijske tretmane za koje mislim da postoji mogućnost povećanja. Zbog DHV smo i zaposlili jednog fizioterapeuta.
Svakako moram spomenuti ugovor s Ministarstvom hrvatskih branitelja kojeg smo prvi put potpisali ove godine i koji se primjenjuje od 25. kolovoza. Radi se o rehabilitaciji hrvatskih branitelja s bolestima lokomotornog sustava koji se upućuju na bolničko liječenje preko Ministarstva, u grupama do 15 branitelja svakih 14 dana. U pitanju je dvogodišnji ugovor za kojeg smo se prvi put izborili u konkurenciji s drugim specijalnim bolnicama i lječilišta. Ovo je za nas izazov, ali i prilika da ove godine ostvarimo toliko potreban dodatni prihod od preko 300.000 kuna.
Kadrovska struktura izrazito je popravljena, prevladava zdravstveni kadar, danas imamo doktore znanosti, primarijuse, subspecijaliste, što nije bio slučaj na početku mog mandata. Unatoč neriješenoj pravnoj regulativi i drugačijim mišljenjima, fizioterapeutima i medicinskim sestrama priznavali smo stečenu visoku stručnu spremu, a svim radnicima stjecanje više stručne spreme, što nije praksa drugih općih i specijalnih bolnica.
Mislim da brojke govore više od svega - broj radnika visoke i više spreme povećan je u odnosu na 2009. s 31 na 62, dakle za 100 %, broj zdravstvenih radnika (u čemu ponajviše fizioterapeuta i medicinskih sestara) povećan je s 87 na 106, dakle za 22 %.
To je uvjetovalo porast izdataka za zaposlene no smatram da smo priznavanjem veće naobrazbe neupitno dobili kvalificiranije radnike koji su svoje znanje primijenili u svom radu, to znači na dobrobit pacijenta, a time i na ugledu i prosperitetu Toplica. Naravno, ima i manji broj onih kojima je viša stručna sprema bila opravdanje za veću plaću, pri čemu se ništa po pitanju njihovog kvalitetnijeg rada ili veće odgovornosti nije desilo. No tako je to, uvijek će biti onih koji se prošvercaju u masi.
U svakom slučaju, usudim se reći da je kvaliteta zdravstvene, a sve više i nezdravstvene usluge, dakle liječnika, sestara, terapeuta, logopeda, radnih terapeuta, a onda i kuhara, konobara, spremačica…prvi kriterij dolaska pacijenata i gostiju u Lipik.
Procijepljenost je negdje u prosjeku drugih zdravstvenih ustanova, oko 57 %, što uz radnike preboljele Covid vuče na oko 65 %. Nije dovoljno, ali nije zanemarivo, poticajno je za naš poslovni rezultat ujesen, zato još jednom apeliram na sve radnike, posebno zdravstvene da se cijepe, u svom interesu, u interesu pacijenata, ali i u interesu naše ustanove. Jer to je jedan izuzetno važan preduvjet izlaska iz ove teške krizne situacije i vraćanja u normalu i prosperitet.
Već sam spomenuo da smo ovih dana i službeno registrirani za zdravstveni turizam. Danas imamo registriranih 30 soba sa 60 kreveta u Fontani, kategoriziranih s 3 *, 7 soba sa 14 kreveta u Kamenim kupkama kategoriziranih sa 4 * te 8 apartmana sa 16 kreveta u Ankinom dvoru kategoriziranih sa 4 *. Mislim da će to prva osjetiti Turistička zajednica s prihodom od boravišne pristojbe.
Terasa restorana namijenjena je u prvom redu našim gostima na smještaju, kao dodatna ponuda i kao podizanje smještajnog standarda. Pripremu hrane i njeno posluživanje moći ćemo pružati i vanjskim gostima pri čemu naglašavam da za sad, jer nemamo točionik, ne možemo pružati uslugu posluživanja pića i napitaka. No za to imamo ugostitelja u najmu. Dakle, tu smo, ali nam treba vremena za određene prilagodbe fiskalnim propisima, kao i organizacijske prilagodbe. U ovom trenutku, svatko uz najavu je dobrodošao.
Podsjetio bih da su naši projekti Narodnih kupki i perivoja bili temelj za ulazak u projekt Terme Lipik vrijedan preko 70 milijuna kuna.
Izvođači su uvedeni u posao, radovi na oba gradilišta se zahuktavaju, krajnji rok je srpanj 2023., vjerujemo da će to biti i ranije. Neizmjerno se radujem njihovom završetku, Narodne kupke kao mini welness s bazenom, masažom, saunama, slanom sobom i ostalim relaksacijsko- rehabilitacijskim efektima te perivoj, najljepši lječilišni perivoj Austro-Ugarske 1908., a onda i najljepši lječilišni perivoj Hrvatske 2023.
Kakav će to biti magnet za goste, pacijente, turiste, građane, kakav poticaj razvoju Toplica, Lipika i cijelog ovog kraja!
© 2014-2025. COMPAS portal - Sva prava pridržana.