Lipik banner
Lipik banner
Medianno
ZVONIMIR KALČIK, ZAMJENIK RAVNATELJA DOMA HRVATSKIH VETERANA LIPIK

Lipičani su odlično prihvatili Dom hrvatskih veterana

03.01.2019. 09:42 | 1874 pregleda | Intervju

Kao pilot projekt Ministarstva hrvatskih branitelja, Dom hrvatskih veterana je u Lipiku zaživio u veljači 2017. godine. Protekle nepune dvije godine pokazale su kvalitetne strane ovog programa, ali i potencijale njegovog razvoja i unaprjeđenja. O tome smo razgovarali sa Zvonimirom Kalčikom, zamjenikom ravnatelja ove ustanove.

Piše:
Sezame.pr

 

Predstavite se ukratko našim čitateljima?

Moje ime je Zvonimir Kalčik, trenutno obavljam funkciju zamjenika ravnatelja Doma hrvatskih veterana Lipik, imam 32 godine, po struci sam magistar kineziologije, iz Požege sam i neoženjen sam.

Dom hrvatskih veterana funkcionira od 22. veljače 2017. godine. Kakva su iskustva rada u ove nepune dvije godine, koji su vaši najčešći korisnici i koje se usluge najčešće koriste?

Obzirom da se mi na institucionalan način bavimo skrbi za hrvatske branitelje i članove njihovi obitelji, korisnici su nam upravo braniteljska populacija.

Ove godine nam je pristiglo 1.462 zahtjeva za korištenje svih usluga Doma hrvatskih veterana, a naše Stručno povjerenstvo je odobrilo 1.266 zamolbi koje su ispunile sve uvjete za korištenje naših usluga.

One se dijele na uslugu smještaja i uslugu boravka. Usluge smještaja koristilo je 738 osoba, dok je usluge boravka koristilo 109 osoba što je ukupno 847 osoba koje su 2018. godine u nekom od oblika koristile usluge skrbi i rehabilitacije u Doma hrvatskih veterana Lipik.

Ovogodišnje brojke su značajno veće u odnosu na 2017. godinu kada smo imali 518 zahtjeva, odnosno kada je 362 osobe boravilo u našoj ustanovi. Razlog je što smo od ožujka ove godine počeli raditi u punom kapacitetu.

Koliki je vaš puni kapacitet?

Naš punu kapacitet je 50 smještajnih jedinica, ali zbog raznih mogućih nepredviđenih okolnosti nikada ne idemo na maksimalnu popunjenost nego usluge doma koristi najviše 48 korisnika.

To znači da ste kao ustanova dosegnuli optimum i da nemate prostora za daljnja povećanja?

Iz brojki koje sam ranije naveo vidljivo je da imamo puno više zahtjeva nego što imamo prostora za primanje naših korisnika. Stoga, mi trenutno već popunjavamo kapacitete za lipanj 2019. godine. To znači da smo mi zreli za širenje i Ministarstvo hrvatskih branitelja upravo radi na proširenju kapaciteta za izgradnju ostalih veteranskih centara koji su najavljeni u Daruvaru, Petrinji, Šibeniku, Sinju i Osijeku. Prema nekim informacijama bi se početkom iduće godine trebali raspisati natječaji za izvođače radova. Većina tih lokacija već imaju građevinske dozvole, glavni projekti su gotovi i ono što je najpozitivnije je da bi ti projekti trebali biti financirani sredstvima iz fondova EU. Također je važno da će svi ti objekti biti na vrhunskoj razini kvalitete poput ovog u Lipiku.

 

U kategoriji hotela sa 4 zvjezdice

Je li Dom hrvatskih veterana Lipik kategoriziran prema Pravilniku o razvrstavanju, kategorizaciji i posebnim standardima ugostiteljskih objekata?

Mi ne podliježemo takvim kategorizacijama, ali znamo da bi naš objekt zadovoljio kategorizaciju hotela sa 4 zvjezdice. Sustavi koji su ugrađeni su najmoderniji, objekt je energetski B kategorije. Jedino što nam nedostaje za 5 zvjezdica je veličina soba.

Postoje li mogućnosti proširenja Doma u Lipiku?

Nije realno povećanje smještajnih jedinica u ovom objektu, ali ono što je trenutno aktualno je dogradnja teretane. Ovaj tjedan otvaramo ponude za izvođača radova za dogradnju teretane na oko 150 četvornih metara koja će biti izmještena iznad postojeće terase. To je zapravo na neki način naš odgovor na sve veći broj zahtjeva lokalnog stanovništva za našim uslugama.

Na nekoliko Upravnih vijeća je razmatrana mogućnost proširenja kapaciteta za uslugu smještaja, ali tu još nije donesen nikakav konkretan zaključak. Nama bi definitivno bio potreban i koristan još nekakav objekt uređen za smještaj.

Od kuda sve dolaze vaši korisnici?

Dom hrvatskih veterana Lipik je nacionalni projekt, jedini takav institucionalan oblik skrb za hrvatske branitelje i kao takav ovaj program i ovaj pilot projekt koji je pokrenut u Lipiku pokazao se kao jako pozitivan i prepoznatljiv među braniteljskom populacijom. Potvrda tome su i povratne reakcije naših korisnika koje potvrđuju kako je ovakav oblik skrbi upravo ono što je njima bilo potrebno.

Dolaze nam branitelji iz cijele Hrvatske, očekivano najviše iz Požeško – slavonske županije, slijede Osječko – baranjska županija i Grad Zagreb, Bjelovarsko – bilogorska županija, Virovitičko – podravska itd…

Kakve su povratne reakcije korisnika?

 

Korisnici su jako zadovoljni uslugama

Mi sa svakom korisničkom grupom radimo ocjenjivanje našeg rada, programa i naših djelatnika i dobivamo standardno visoke ocijene, ljudi su jako zadovoljni.

S ciljem dobivanja odgovora da li mi doista svojim djelovanjem i radom poboljšavamo kvalitetu života naših korisnika, proveli smo istraživanje na uzorku od 60 korisnika, gdje smo im dali upitnik Svjetske zdravstvene organizacije o kvaliteti života. Uzimali smo i obrađivali podatke kod njihovog dolaska i tri tjedna kasnije, na dan kada su izlazili. Upitnik se sastoji od parametara tjelesnog zdravlja, psihološkog stanja i socioloških odnosa. Rezultati upitnika su nam pokazali da mi u tom periodu stvarno postignemo značajne rezultate jer su svi parametri u upitniku pokazali značajnu statističku razliku i pozitivne pomake što nam je bio dokaz da idemo u dobrom smjeru.

Ovdje moram pohvaliti i lokalno stanovništvo koje je ovaj projekt i sve vezano uz njega primilo jako pozitivno. Dakle, ne mislim samo na gradske vlasti nego na Lipičane koji su prošli svoju kalvariju u Domovinskom ratu i najbolje znaju kako je to biti stradalnik. Naši korisnici su zahvalni zbog gostoljubivosti koju dobivaju od Lipičana u svakodnevnom životu, s njima se susreću, pozdravljaju, razgovaraju i već samim time lokalno stanovništvo pozitivno djeluju na naše korisnike i direktno pridonosi da njihova rehabilitacija bude još efikasnija i bolja.

Koja je osnovna razlika između usluga smještaja i boravka?

Smještaj podrazumijeva da korisnik dolazi kod nas i tijekom tri tjedna ovdje boravi 24 sata dnevno. Usluga boravka podrazumijeva da korisnik ovdje kod nas parcijalno koristi naše usluge, u skladu s dogovorom i potrebama. Usluga boravka je zapravo namijenjena ovdašnjem lokalnom stanovništvu.

Koliko je lokalno stanovništvo prihvatilo Dom hrvatskih veterana i imate li podatak koliko često koriste vaše usluge?

 

Sve više lokalnog stanovništva zainteresirano za usluge

Mislim da smo prihvaćeni dosta dobro, a to potvrđuje i podatak da sve više lokalnog stanovništva traži naše usluge. Neki branitelji s ovog područja su čak koristili i usluge smještaja u određenom periodu jer nisu mogli skrbiti sami za sebe. Većina ljudi ipak parcijalno koristi naše usluge, bilo da se radi o vježbanju u našoj teretani ili uslugama psihologa ili da dolaze na razgovor sa socijalnim radnikom. Čak za ljude koji kroz boravak ovdje provedu više od 6 sati, za njih organiziramo i ručak.

Uglavnom uočili smo da sve više lokalnog stanovništva  prepoznaje, traži i koristi naše usluge što također na neki način potvrđuje da smo lokalno dobro prihvaćeni.

Koliko je zaposlenih u Domu hrvatskih veterana Lipik i ima li tu prostora i potrebe za nova zapošljavanja?

U Domu hrvatskih veterana ovdje u Lipiku je zaposleno 15 ljudi, a u ravnateljstvu Doma u Zagrebu još 7 ljudi. Što se tiče broja zaposlenih, tu smo trenutno na punom kapacitetu. Prošle godine smo svih tih 15 ljudi zaposlili za stalno i rekao bih da se to pokazalo kao pozitivna demografska mjera jer su tri naše djelatnice završile na porodiljnom. Mi u ravnateljstvu smo izuzetno zadovoljni djelatnicima koji rade u Lipiku. To su prvenstveno mladi ljudi željni rada, dodatne edukacije i dokazivanja i to naši korisnici osjete.

Korist za lokalnu zajednicu su i ostala zaposlenja vezana uz sam Dom. Primjerice kuhinja ima 8 zaposlenih, zatim zaštitarska služba 4 zaposlena, dodatne 4 osobe na poslovima čišćenja. Korist za lokalnu zajednicu je još veća ako uzmemo u obzir činjenicu da neki OPG-i i braniteljske zadruge svoje proizvode plasiraju nama za potrebe Doma hrvatskih veterana. Prije svega se to odnosi na hranu za kuhinju gdje također imamo situaciju obostrane koristi. Mi korisnicima poslužujemo hranu koja je svježa, proizvođači hrane dobivaju sigurno i dobro, novo tržište, a naši krajnji korisnici dobivaju svježe i kvalitetne obroke visoke nutritivne vrijednosti. Dakle, svi su na dobitku. 

 

U 2018. godini oko 16.000 noćenja

Još jedan podatak vrlo važan za lokalnu zajednicu je da smo mi u ovoj godini u Domu ostvarili oko 16.000 noćenja. Ti ljudi koji dolaze u Lipik, kreću se po gradu troše novac u trgovinama, kafićima i u ostalim uslužnim radnjama. Dakle, Dom također na svoj način pridonosi gospodarskom razvoju ovoga kraja.

Koji su najveći problemi u radu Doma hrvatskih veterana Lipik, ujedno gdje vidite najveći prostor za napredak u radu?

Naš opći cilj je podići kvalitetu života članova braniteljske i stradalničke populacije. Radimo direktno s braniteljima i to na način da im pomažemo u rješavanju problema s kojima se susreću u svakodnevnom životu. To mogu biti tjelesni problemi ili potreba za zdravstvenom skrbi i pomoći, psiho-sociološka pomoć, usluge fizioterapeuta i ostalog medicinskog osoblja i slično.

Ono što nastojimo je konstantno napredovati u stručnom dijelu, odnosno educirati naše osoblje u što više različitih smjerova. Upravo ta multidisciplinarnost je jedan od naših zaštitnih znakova. Mi smo prva ovakva ustanova u Hrvatskoj u kojoj istovremeno više različitih struka provodi rehabilitaciju i znanstveno je dokazano da takav pristup pozitivno djeluje na rehabilitaciju i da duže zadržava takvo postignuto stanje, odnosno da su recidivi određenih bolesti smanjeni.

Još jedan zaštitni znak ove institucije je individualni pristup, što znači da svakog korisnika procjenjujemo na individualnoj osnovi i na temelju te procjene određujemo individualni pristup skrbi ili rehabilitaciju koju pokušavamo provesti u ta tri tjedna odnosno u tih dvadesetak dana koliko je korisnik kod nas.

Također je važno za spomenuti da mi ovdje u Domu nemamo klasičan uredski način rada, odnosno da radimo isključivo po uredima i nekih krutim propisima. Mi pokušavamo neposrednom komunikacijom s našim korisnicima, u hodnicima, u kuhinji, kafiću, uredima, stvoriti jednu prisnu i prijateljsku atmosferu. Pokazalo se to jako pozitivnim kod naših korisnika koji i sami kažu da na tako nešto nisu navikli, a s druge strane naši djelatnici to odrađuju vrhunski.

U najavama otvaranja Doma hrvatskih veterana u Lipiku bilo je dosta glasnih kritika i strahovanja kako bi takvim oblikom institucionaliziranja hrvatskih branitelja u stvari moglo doći do getoiziranja, a bilo je i bojazni od mogućih incidenata u gradu. Kako po tom pitanju ocjenjujete situaciju?

 

Izbjegli smo getoizaciju i incidente

Mi smo htjeli upravo izbjeći to getoiziranje i vjerujem da smo u tome uspjeli jer mi se čini da je ovaj program stvarno zaživio u ovoj lokalnoj zajednici. Naše korisnike vodimo na izlete, obilazimo sve znamenitosti, zanimljive lokacije u Lipiku i Pakracu i koristimo sve potencijale ovih gradova. Primjerice, mi nemamo svoj terapeutski bazen, ali u popodnevnim satima tri puta tjedno koristimo bazen Specijalne bolnice za medicinsku rehabilitaciju gdje također nema nikakvih problema

U početku smo i mi sami očekivali da ćemo imati puno veće probleme sa samim korisnicima pošto u Hrvatskoj postoji jedna fama da su branitelji problematična skupina. Kod nas se pokazalo upravo suprotno. Ljudima koji dođu kod nas, a vjerujte da neki dođu direktno sa psihijatrijskih odjela, pokušavamo osigurati normalno okruženje i pokazalo se da se u takvom normalnom okruženju i oni ponašaju i osjećaju najnormalnije.

Važnu ulogu su i ovdje odigrali i sami stanovnici Lipika koji imaju tu određenu empatiju prema braniteljima i stradalnicima. Lipičani su preživjeli Domovinski rat i praktički da nema obitelji u Lipiku koja nije dala barem jednog branitelja.

Radite nasuprot najveće rehabilitacijske ustanove na širem području – Specijalne bolnice za medicinsku rehabilitaciju Lipik. Kakva je suradnja?

 

Odlična suradnja sa Specijalnom bolnicom

Moram pohvaliti i ravnatelja i kompletno osoblje Specijalne bolnice jer imamo izvrsnu suradnju. Početno je bio problem pretpostavka da ćemo se mi u svojim uslugama preklapati. Međutim, praksa u ovom proteklom periodu je pokazala da smo mi jako dobri partneri koji se međusobno nadopunjuju. Također, ugovorom smo definirali i da desetak naših težih korisnika imaju u Specijalnoj bolnici osiguran liječnički pregled kod liječnika specijalista.

Odlično smo saživjeli i mi bi bili jako sretni da se i kapaciteti bolnice prošire na način da se izgradi još jedna terapeutski bazen za kojeg kod nas postoji velika potreba.

Koji je prvi korak potencijalnom korisniku, hrvatskom branitelju ili članu obitelji hrvatskog branitelja, kako bi ostvario neku od vaših usluga?

Naš potencijalni korisnik treba ispuniti zamolbu koja se nalazi na našim internet stranicama www.dhv.hr i uz tu zamolbu priložiti potrebnu medicinsku dokumentaciju. U svakom slučaju najbolje je posjetiti našu internet stranicu gdje se nalaze svi potrebni podaci, ali korisnici nas mogu kontaktirati i telefonski na broj: 034/316-100 ili 01/3658-005, mogu nam poslati mail na adresu: ravnateljstvo@dhv.hr ili osobno potražiti informacije u Domu hrvatskih veterana u Lipiku, u Ulici Marije Terezije 5.

Način prijave smo pokušali maksimalno pojednostaviti i približiti svim potencijalnim korisnicima koje i ovom prilikom pozivam da nas kontaktiraju i interesiraju se za naše usluge jer vjerojatno postoji način kako im možemo pomoći i život učiniti kvalitetnijim i lakšim.

Vaša poruka za kraj ovog intervjua?

Prije svega želim još jednom zahvaliti na dosadašnjem gostoprimstvu koje su stanovnici Lipika iskazali našim korisnicima. Pozivam ih da nas kontaktiraju i da eventualno koriste neke od naših usluga. U svakom slučaju pozivam ih da nas prate da nam se priključe jer mi nismo nikakva zatvorena skupina. Dapače, pozivamo ih da nam se priključe jer probleme s kojima se danas suočava braniteljska populacija, proživljava i dio opće populacije. Mi smo otvoreni za sve oblike suradnje i za poboljšanje kvalitete života u Lipiku i okolici.